dimecres, 29 d’octubre del 2008

només en un de cada tres?

Un de cada tres instituts catalans separa els alumnes segons les seves capacitats

Un de cada tres centres de secundària catalans agrupa els alumnes en funció de les seves capacitats. Es tracta d'una pràctica alegal que xoca amb la concepció del model educatiu inclusiu que estableix la legislació espanyola i que els pedagogs consideren, a més, contraproduent.

L'existència d'aquesta pràctica, que porta el 30% de l'alumnat català d'aquesta etapa a seguir una escolarització segregada en funció del seu nivell acadèmic, apareix constatada en la segona part de l'estudi que la Fundació Jaume Bofill ha elaborat basant-se en les dades del conegut Informe PISA 2006.

Sobre el paper, l'educació secundària a Catalunya és fonamentalment comprensiva, és a dir, que tot l'alumnat té un mateix currículum i unes mateixes condicions d'escolarització amb independència de les seves capacitats.

Tot i això, la realitat dels centres és completament diferent, ja que en un de cada tres es practica la selecció i separació de l'alumnat en totes les matèries, mentre que en un altre terç l'agrupació es fa només en alguna matèria, segons les enquestes que PISA va passar als directors dels instituts.

El director de la Fundació Jaume Bofill, Jordi Sànchez, i el director de l'informe, Ferran Ferrer, han subratllat avui en la presentació de l'estudi que l'existència d'aquestes pràctiques era una cosa "coneguda" en l'àmbit educatiu, però "mai reconeguda" de manera formal.

AVUI