dimecres, 8 d’octubre del 2008

Més de la meitat dels professors pensen que els alumnes són pitjors ara que fa anys

Més de la meitat dels professors espanyols consideren que els alumnes actuals són pitjors que els de fa uns anys, tot i que aquesta dificultat no els impedeix manifestar-se majoritàriament satisfets amb la seva feina docent.

Aquestes són algunes de les conclusions d'un estudi sobre La situació dels professors novells, que dóna a conèixer l'opinió del professorat sobre la situació dels nous professors i les iniciatives que consideren més idònies per millorar la seva situació professional.

L'estudi ha estat realitzat a nivell nacional, a través d'un qüestionari tancat a gairebé 1.700 professors d'infantil, primària i secundària (obligatòria i batxillerat) de centres públics, concertats i privats.

En la presentació, Álvaro Marchesi, secretari general de l'Organització d'Estats Iberoamericans per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (OEI), ha assenyalat que una de les principals conclusions és que "els professors estan satisfets de la seva docència però preocupats per les dificultats que tenen per ensenyar".

Dificultats amb la disciplina

Un 55,5% opinen que els alumnes d'ara són pitjors --tant en coneixements com en comportament--, en el sentit que "els costa més aprendre, estar atents i estar-se quiets", segons Marchesi, que ha precisat que "tenen altres valors que abans no tenien" com més capacitat de treball en equip o el control de les noves tecnologies.

Per la seva part, el director de la Fundació SM, Leoncio Fernández, ha destacat que "la més gran dificultat dels professors novells és la disciplina i el control a l'aula". Tots dos han coincidit que per als docents sempre "qualsevol temps passat va ser millor", i han assegurat que aquesta apreciació sobre els alumnes es repeteix a tots els estudis i a tots els països.

Recolzar els novells

Encara que recorden els primers anys com a fonamentals per a la continuïtat en la seva tasca, una gran majoria (més del 85%) no s'ha plantejat deixar l'escola ni ha perdut la il·lusió. Els nous professors es valoren millor a si mateixos i es consideren més il·lusionats, més actius i més dedicats.

Els seus companys amb més experiència també els valoren positivament, en general, ja que la majoria (56,4%) creuen que tenen una bona preparació professional, si bé consideren que el punt feble està en la capacitat dels nous per mantenir l'ordre a la classe.

Fernández ha destacat que l'estudi suposa una primera aproximació al col·lectiu de professors novells, que pot servir perquè les autoritats educatives i les institucions els tinguin més en compte. "S'ha de cuidar la saba nova que arriba als centres", ha dit.

"Crear ponts" entre pares i l'escola

Pel que fa a l'accés a la docència i l'estabilitat, el 56% es mostra contrari a l'actual sistema d'oposicions i un 62,7% creu que hauria de canviar per tenir en compte les noves funcions que s'exigeixen al professorat.

Segons Fernández, els professors consideren que les famílies no col·laboren prou, motiu pel qual un aspecte que s'ha de reforçar en el sistema educatiu és "crear ponts" entre els pares i l'escola.

EL PERIODICO