dissabte, 9 de juny del 2007


Passa-ho!
LA TERCERA HORA TRILERA DE LA GALLINA
Iu Forn

Ho confesso públicament: sap això de la tercera hora de castellà? Doncs no he entès res. Van sortir en Carod i en Maragall (Ernest) a presentar un acord que, en teoria, era A. Després de dos dies d'escoltar-me una vegada i una altra la intervenció, he arribat a la conclusió que sóc molt més limitadet del que em pensava. Sí, perquè no només no vaig entendre que cap dels dos digués A, sinó que a l'un li vaig escoltar dir M i a l'altre Z.
Sort que ens aquests casos sempre tinc a mà el meu amic triler perquè m'il·lumini. Va agafar tres closques de nou i una boleta d'escuma de color vermell. En un pim-pam m'ho va explicar tot de tal manera que ara puc donar conferències sobre el tema. L'exposició és senzilla.
"La closca 1 diu que no hi haurà la tercera hora, la 2 diu que sí i la 3 que no n'hi haurà, però que sí. I al mig la boleta, que és la veritat. Movem les closques sense parar perquè no hi hagi temps de veure res afirmant que s'ha frenat la tercera hora, però que les escoles podran optar per incrementar les hores en llengua castellana i que la conselleria prepara les pautes i orientacions perquè els centres educatius exerceixin la seva autonomia, sempre que aquesta autonomia sigui no augmentar una hora més de castellà perquè, com ha quedat dit, s'ha aturat el decret. Això sí, les escoles podran decidir si creuen que cal augmentar l'hora de castellà i, de fet, l'augmentaran perquè si els donem l'opció, estan en el seu dret d'exercir-la, no? I la boleta sempre com més amagada millor.
Llavors diem que la conselleria no renuncia a impartir algunes àrees en castellà, però dient que no serà obligatori fer-ho (ni no fer-ho) perquè fins ara el model ha funcionat bé i no estan justificats els canvis, tot i que queda la porta oberta per fer-ho.
Va ser quan el meu amic triler va preguntar-me si al final sabia on era la boleta, és a dir la veritat sobre la tercera hora. "I tant -vaig contestar jo-: la gallina. És la gallina".