dilluns, 28 de juliol del 2008

Passa-ho!

IBERIA, RENFE I QUI ELS VA MATRICULAR

Iu Forn

Em punxen i no em treuen sang. No ho digui a ningú, però es veu que a finals d'any l'AVE BCN-Madrid transportarà més viatgers que l'avió. Què?, sorpresa molt sorpresiva, oi? És clar, qui havia d'imaginar que els humans preferirien anar de centre de la ciutat a centre de la ciutat sense retards, sense sentir-te com un delinqüent als controls d'accés i podent passejar tren amunt, tren avall, mentre fas coses tan marcianes com parlar pel mòbil o fer servir l'ordinador. Si ej que...

El Pont Aeri BCN-Madrid va ser la línia amb més trànsit del món. Això vol dir que hi havia més passatgers entre BCN i Madrid que entre Londres i París, Nova York i Los Angeles, o Tòquio i Osaka, per dir uns trajectes que ens sonen com a molt plens. I sap per què? Doncs jo, la veritat, no ho entenc, perquè miri que les alternatives eren potents. En cotxe, durant molts anys, l'excursió era molt còmoda i, sobretot, ràpida corrent per aquelles immenses autopistes d'un carril i esquivant ovelles. I en tren, a l'anada podies treure't la carrera de medicina, fer el MIR, situar-te, obrir la teva pròpia consulta, fer-te fastigosament milionari (o milionària) i comprar-te una masia a l'Empordà i una casa a la Cerdanya, concretament a Pijardà. A la tornada feies arquitectura i amb les teves pròpies mans acabaves la Sagrada Família.

Sap què diu, el meu cunyat? (bé, haig de dir-li que el meu cunyat és un paio que veu conspiracions per totes bandes). Ell defensa que les xifres demostren que no hem tingut un AVE fins ara per no perjudicar Iberia, que als anys 90 va sobreviure artificialment gràcies als immensos ingressos que li reportava l'explotació d'una línia que tenia en exclusiva (40.000 pessetes valia anar i tornar l'any 92). És a dir, que l'Estat va preferir mantenir un monopoli a oferir un servei ràpid i barat. Ai, senyor (i senyora), que malpensat és el meu cunyat... Mira que no adornar-se que això és impossible!

AVUI