dijous, 21 de juliol del 2011

Per que conduim per la dreta i no per la dreta

Dreta o esquerra?

Conduir per l'esquerra, des del nostre punt de vista, és força estrany. Per això a la majoria de nosaltres ens costaria d'esmentar més de cinc països on els vehicles porten el volant a la dreta i circulen per l'esquerra de la calçada. Però si consultem aquestes estadístiques o llistes ens adonarem que la circulació per l'esquerra no és, ni de bon tros, anecdòtica al món. En conjunt hi ha una setantena 'd'estats esquerrans', on viuen una tercera part de la humanitat. Conduir per l'esquerra és majoritari al subcontinent indi (amb l'Índia, el Paquistan, Bangla Desh, el Nepal i Sri Lanka), a l'Àfrica sud-oriental (Sud-àfrica, Namíbia, Zimbabwe, Moçambic...) i en bona part de les illes del planeta (amb Indonèsia, el Japó i la Gran Bretanya al capdavant). Fins i tot hi ha un continent esquerrà: Austràlia. Explicar per què se circula per la dreta o per l'esquerra no és gens fàcil, i de moment només n'hi ha hipòtesis que fan referència des de la manera de muntar a cavall fins als tipus de carruatges o la tendència natural a caminar dels humans. Sí que se sap, amb tot, qui va ajudar a configurar el mapa actual dels països dretans i esquerrans: Napoleó.

Al començament del segle XIX, mentre conqueria mig Europa, Napoleó va imposar als països ocupats la circulació per la dreta, tal com es feia a França. Només l'aliança antinapoleònica (la Gran Bretanya, l'imperi austro-hongarès i Portugal) es va mantenir esquerrana, en part com a mostra d'oposició. Posteriorment, l'expansió britànica pel món va estendre la circulació per l'esquerra en moltes possessions i colònies, una situació que es va mantenir estable durant un segle.

Canvis

Però a partir de la primera guerra mundial, i normalment per unificar el sentit de la circulació amb països veïns i augmentar la seguretat viària, força territoris membres de la Commonwealth van decidir passar de la conducció per l'esquerra a la conducció per la dreta, com el Canadà (tot i que les regions francòfones del Quebec i Ontario sempre es van mantenir dretanes), Nigèria o els EUA. Un dels canvis més sonats i recents va ser el de Suècia, que es va adaptar al seu entorn dretà en una sola nit (el Dagen H), el 3 de setembre de 1967. I els conductors de l'illa pacífica de Samoa viuran el seu Dagen H particular el 7 de setembre de 2009, però amb una diferència: passaran de conduir per la dreta a l'esquerra.

Curiositats

La circulació per la dreta i per l'esquerra és una font inesgotable d'anècdotes, sobretot entre països fronterers amb sentits de circulació diferents. Això passa, per exemple, quan es creua la frontera entre l'Afganistan i el Paquistan, entre Laos i Tailàndia i entre el Sudan i Uganda. Hi ha el cas extrem de la Xina (dretana) i les ex-colònies europees de Hong Kong i Macau (esquerranes). Una darrera curiositat: a Barcelona es pot conduir per l'esquerra en un breu tram del carrer Ramon Trias Fargas, al costat del Parc de les Cascades (Google Maps).


Informacio extreta de Vilaweb