dilluns, 26 de gener del 2009

Passa-ho!

LES CARES DELS QUATRE NENS MORTS

Iu Forn

Almenys dos mitjans de comunicació van ensenyar-nos ahir les cares dels quatre nens morts dissabte a Sant Boi. Quan vaig veure les fotos, extretes d'alguna foto oficial de club on jugaven, van venir-me al cap dues preguntes: 1) Què aporten, informativament parlant? 2) Calia?

Segur que els mitjans que van decidir mostrar les fotos dels quatre nens plens de vida hores després de la seva tràgica mort tenen arguments per justificar la decisió (vaja, això espero), però siguin quins siguin no em convenceran. Ni com a ciutadà ni com a ajuntalletres. Com a ciutadà vaig sentir insultada la meva intel·ligència. Escoltin, que ja em faig càrrec del drama. ¿Què passa, que el desastre no és prou bèstia que han de posar-me les cares dels quatre nens perquè l'entengui? ¿Poden dir-me què aporten aquestes fotos a la notícia? ¿M'ajuden a entendre millor què va passar? No, oi? Llavors, per què me les ensenyen? Per què? ¿Pot respondre aquesta senzilla pregunta qui va decidir ensenyar les fotos? Però va, imaginem que ho va fer com a homenatge, que va ser per bona fe. Imaginem que no va ser per vendre 3 diaris més o per tenir un punt més d'audiència. Doncs pitjor encara. Fer-ho per sensacionalisme situa el debat en la vessant del negoci, i cadascú sap quina és la seva moral i com vol que la societat percebi fins on està disposat a arribar per guanyar quatre duros. Però fer-ho per sensibleria barata encara és més indefensable.

Possiblement, algú que no ha dormit tranquil després d'adonar-se del que va fer, avui sortirà dient que va demanar permís a les famílies o que ho va fer perquè les fotos tenien un indubtable valor informatiu. Molt bé, però a una família desfeta hi ha coses que no se li han de demanar mai (per cert, quin estómac fer-ho, oi?). I sobre el valor informatiu, només una pregunteta: ¿voldria veure en un mitjà de comunicació la foto del seu fill l'endemà de morir en un accident?

AVUI