divendres, 22 de març del 2013

Ruta circular per les Gavarres. De Can Font de Muntanya al Puig d'Arques i baixant per Can Caçà

Lloc de sortida: Can Font de Muntanya
Lloc d'arribada: Mateix lloc
Recorregut: 15'380 quilòmetres

Com ja va sent habitual en les darreres sortides, deixo el cotxe a Can Font de Muntanya (a uns 6 quilòmetres de La Bisbal, els tres darrers per una pista de terra). Això permet començar directament al mig de les Gavarres, fer rutes més llunyanes i estalviar-te els primers quilòmetres, i últims, planejant pel Daró.

La ruta comença a Can Font i segueix la pista principal fins al primer trencant que trobem, a la dreta, amb un rètol que posa Mas Mates. Baixem fins creuar la riera i ens enfilem cap al mas. Però avui m'he desviat una mica abans d'arribar-hi per anar a veure la Font del Mas Mates o dels Músics, ben amagada però preciosa. Està restaurada als anys 90. Acabo arribant a la pista principal, sota el Mas Mates, a través d'un camí ple de bardisses i de pins caiguts (d'alzina surera no n'hi ha cap ...). Segueixo pista amunt i passo pel costat de Can Genoer i la seva font i arboç (espero poder anar-hi d'aquí poc) fins arribar a la castanyeda d'en Genoer, situada a una alçada de gairebé 500 metres. Deu ser una de les castanyedes més properes al mar però com que està a cara nord s'hi deu trobar ben a gust. Un cop a la castanyeda, la pujada forta ja s'ha acabat. Aquí, però, m'he trobat amb un gos al mig de la pista bordant mentre que el seu amo estava fent llenya bosc avall. Ni aquí dalt pots estar tranquil!

Quan he arribat al Puig d'Arques, la part marítima estava emboirada mentre que la plana empordanesa hi radiava un sol espeterrant. Foto de rigor i visiteta al seu puig bessó, el puig Gavarra, que és el cim més alt del massís de les Gavarres amb 537 metres. A partir d'aquí, tot és baixada. He passat per Can Sitges, on el GR92.1 gira cap al Coll del Matxo Mort (per on vaig passar-hi la setmana passada), però he seguit cap als Metges fins trobar la trenca de Can Caçà. Just en aquest punt, a uns 20 metres al mig del bosc, hi ha el que s'anomena el Cementiri dels Jueus. Ara només s'hi veuen forats a terra però havia estat una antiga necròpolis de sepultures de llosa d'època medieval.

Després he agafat la trenca de Can Caçà i tot de baixada he passat pel Pi de les Tres Creus (només n'hi he vist dues) i arribant a Can Font de Muntanya en poc més d'1h30m.

Us deixo fotografies de la sortida.

Can Font de Muntanya o de Tapioles. Punt d'inici i arribada de la sortida

Rajol de ceràmica que indica la restauració de la Font del Mas Mates o dels Músics

La Font del Mas Mates o dels Músics, amb una petita escala per baixar-hi. Queda força amagada.

La font dels Músics

El Mas Mates

La castanyeda d'en Genoer

El radar del Puig d'Arques

El dolmen i el radar del Puig d'Arques

El Puig Gavarra, el cim més elevat de les Gavarres

El cementiri dels jueus

Can Caçà

El pi de les tres creus. Se'n veu una a dalt i una altra a baix. Sembla que a sobre de la creu de dalt hi hauria la segona