divendres, 22 de juny del 2012

Do you speak English?

22% of Spanish adolescents do not have a basic level of English 

According to the Eurobarmeter on linguistic abilities published today, 22% of Spanish students aged 14-15 do not reach a basic level of English. Only 13% finish compulsory secondary education with a B2 level, the equivalent of a First Certificate in English or a level B in Catalan.
These figures place Spain at the end of Europe's queue, below the average 23% of students aged 14-15 who obtain a level B2, but above 14% of Europeans who do not obtain the most basic level. In fact, as far as English levels are concerned, the Spanish state only exceeds Poland, where 24% of students do not have a basic level; France, where the figure is 31%; the United Kingdom, where 30% of students aged 14-15 do not obtain the basic competences in French, the principle foreign language in schools.
In fact, the survey conducted by the EU in 14 European countries (it was voluntary and some countries did not participate), 54% of Spanish adolescents said they were unable to converse in a foreign language. 22% said they were able to hold a conversation in English, 9% in French and 2% in German.






Si sou adolescents i viviu a Espanya, segurament molts de vosaltres no haureu entès res. D'això tracta la notícia. Gairebé 1 de cada 4 estudiants té un nivell que no arriba ni al mínim en llengua estrangera (bàsicament anglès). Raons? Les de sempre: metodologia antiga, alumnes, professors ...

El que no he entès mai és que fent anglès des de primària i amb l'ESO i el Batxillerat (més de deu cursos d'anglès de tres hores com a mínim de classe a la setmana), els alumnes acabin amb aquest nivell. Crec que una bona manera d'intentar millorar aquests resultats, i sobretot en la comprensió oral, seria poder fer altres matèries que no fossin Anglès en aquesta llengua: Ciències Socials, Ciències Naturals, Tecnologia, Matemàtiques o Dibuix, entre d'altres. Però per fer això calen recursos i que els professors d'aquestes matèries tinguin un domini de l'anglès decent.