diumenge, 10 de gener del 2016

Article sobre la fàbrica Can Coromina de la Bisbal publicat a Tot Bisbal















De La Gabarra a Coromina i Cia

Joan Baptista Coromina, pintor, ceramista i director de l'Escola d'Arts i Oficis de Palafrugell, i Rafael Masó, arquitecte, van ser els artífexs de la fàbrica La Coromina. L'origen d'aquesta rau en l'empresa La Gabarra, fundada el 1911 al carrer Indústria de la Bisbal per Coromina i Masó. Feia tot just uns anys que s'havien conegut: cap al 1908, Rafael Masó va arribar al taller Coromina Fills amb un encàrrec. El taller existia des del 1906 i era propietat de Joan Coromina pare, que comptava amb l'ajuda dels seus tres fills adolescents. Joan B. Coromina, llavors de 17 anys, va assumir la tasca de mantenir l'arquitecte informat per carta del procés d'elaboració de les peces encarregades. A partir de llavors, tots dos homes van encetar una relació d'amistat fins que el 20 de març del 1911 van obrir conjuntament la fàbrica La Gabarra, sobretot perquè el taller familiar on treballaven llavors no disposava de forn propi. El 1918, els tres germans Coromina, Joan, Alfons i Leonci, van associar-se amb la casa Butsems de Barcelona per constituir la societat Coromina, Butsems i Cia i van instal·lar-se a una nova fàbrica ubicada a la sortida de la Bisbal. L'any següent s'hi construiria el primer forn de flama invertida de la ciutat, que va comportar unes cuites molt més uniformes, així com un estalvi de combustible.
Joan Baptista va morir de febre tifoidea als 29 anys; poc després el seu germà Alfons moriria de tuberculosi. El tercer germà, Leonci, va passar a fer-se càrrec de l'empresa, reanomenant-la Leoncio Coromina Sociedad en Comandita. L'any 1936, coincidint amb la guerra civil, Leonci va anar-se'n a Barcelona i no se'n va saber res més. La fàbrica va passar per diverses mans a partir de llavors: al capdavant s'hi van posar Pere Lloberas, durant la direcció del qual es va crear la societat Coromina i Cia; Joan Coromina Costa, fill de Leonci que va viure els aiguats del 1977; Narcís Coromina, que va intentar donar una empenta a l'empresa amb la posada en marxa d'un forn de rodets, i la seva vídua. Els aiguats del 1977 no van ajudar, tot el contrari, ja que les pèrdues van ser de 50 milions de pessetes i van significar el començament d'una crisi que acabaria portant al seu tancament. El 1981 es va impulsar la rajola de 10x10, la més característica dels últims anys.

El tancament

Els últims anys de la seva activitat l'empresa va sortir a subhasta diverses vegades, recomençant i liquidant el deute quan es trobava un comprador. A partir de llavors existirien diverses societats, fins que Trovicasa, amb Santiago Ballester al capdavant, es va convertir en propietària de l'edifici. 
A principis de la dècada del 2000 l'empresa va contreure un deute amb la Seguretat Social, i es va optar per formar una cooperativa, ja que l'única alternativa era tancar. Precisament uns anys abans, la dècada dels noranta, ja s'havia contemplat aquesta possibilitat després que els treballadors estiguessin molts mesos sense cobrar; es va acabar descartant. El 2002, doncs, els treballadors (un total de 25) es convertien en propietaris de la cooperativa que va rebre el nom de Terra i Tradició SCCL, i responien amb el seu patrimoni. El tancament es va produir per evitar que això passés. Albert Vancells serà gerent de la cooperativa durant vuit anys, però s'anirà incrementant el deute de l'empresa que Enric Pacreu, que és qui ens ho explicava, es va trobar inesperadament quan, el novembre del 2005, va substituir Vancells a la direcció. Tot i els problemes econòmics, els empleats no van deixar de cobrar en cap moment, explicava Antoni Ruiz Cabezas, treballador de La Coromina des del 1998 fins poc abans del seu tancament. A més, les vendes es mantenien en bon estat: un client dels Estats Units comprava un contenidor sencer de rajoles cada poc temps.
El producte principal de l'empresa eren les rajoles, que se separaven en dues categories segons la seva qualitat. Amb tot, era un producte que entrava en decadència, sobretot quan no s'innovava en la cerca de nous materials, entre altres processos productius. L'activitat industrial es va aturar el 31 de març del 2007 per evitar riscos. Es comenta si el mateix any la fàbrica podria haver estat venuda per tres milions d'euros, però no ho hem pogut contrastar. Tanmateix, l'empresa encara està donada d'alta i a alguns dels treballadors se'ls deu encara els diners de la quitança. Ruiz deia que la línia de producció de la fàbrica havia esdevingut obsoleta amb el pas dels anys, posant com a exemple les galeteres, que s'havien instal·lat cap als anys seixanta. Les naus, afegia, estaven molt deteriorades, sense teules. En el moment del tancament, estava pactat que s'enderrocaria tota la fàbrica a excepció de les xemeneies, acció que finalment no es va dur a terme. Després es van iniciar els tràmits per aconseguir que La Coromina entrés dins de la zona de concentració comercial, acció que s'ha materialitzat recentment.

Present i futur de la fàbrica

Uns mesos després del tancament, l'Ajuntament de la Bisbal va iniciar els tràmits per declarar la fàbrica Bé Cultural d'Interès Local (BCIL). Aquest grau de protecció es va aprovar el 2007, explicava Òscar Aparicio. Malgrat que ho hem intentat en diverses ocasions, no hem aconseguit trobar un moment per parlar amb l'actual alcalde, Lluís Sais, sobre aquesta qüestió. El BCIL protegeix la nau central i les dues xemeneies, i comporta que aquests elements no es poden enderrocar i s'han de mantenir; la responsabilitat recau sobre el propietari. Aparicio explicava que "en algun moment" l'Ajuntament haurà de requerir al propietari que sanegi la instal·lació i en protegeixi els elements. A hores d'ara, l'edifici està en mal estat de conservació, ja que la nau central s'enfonsa. L'exalcalde, que remarcava que al propietari l'interessa vendre la fàbrica, comentava que durant el seu mandat el consistori es va interessar per restaurar l'espai i dedicar-lo a la ceràmica. Per tal d'assolir-ho es contemplava acollir-se a un fons europeu transfronterer, que requereix un projecte en tres regions europees diferents i que pot arribar a aportar fins a cinc milions d'euros. Tanmateix, no es va ser a temps en la convocatòria del 2014. Ara com ara, però, aquesta gestió està aturada i no sabem si s'hi pensa per a la convocatòria del 2016.
El 2012, la fàbrica estava ocupada per quatre persones. El novembre passat l'únic ocupant que hi quedava és un home marroquí de 32 anys, que té un 65% d'invalidesa i cobra una pensió de 365 euros mensuals. Està instal·lat a l'edifici de les antigues oficines des del 2008 i malviu amb menjar dels contenidors del supermercat i roba que troba pel carrer. Amb uns grans bidons recull l'aigua de la pluja i se serveix de l'aixeta de la gasolinera que hi ha al costat per beure. Quan disposa de prou aigua es dutxa, situació que passa dos o tres cops al mes. Ens explicava que ajuda diverses persones més sense sostre i que la seva intenció és tornar al Marroc per reunir-se amb la seva dona. Fa vuit mesos, deia, l'havia atropellat un cotxe mentre travessava un pas de vianants en bici, just davant de la fàbrica. El cas acabava arxivat.
Aquest 2015, en el marc d'unes obres per instal·lar un nou col·lector a l'Aigüeta, s'ha previst urbanitzar un carrer entre Can Coromina i el supermercat Dia, que connectaria l'Aigüeta i el c. Paral·lel. La urbanització del carrer no es va poder fer fa temps perquè la fàbrica encara funcionava; quan hi hagi una altra activitat a les instal·lacions, segons l'alcalde Lluís Sais, s'executarien les obres, i ho hauria de fer la propietat de la finca.
La fàbrica Coromina, amb una superfície de 9.120 m2, està formada per un edifici principal amb coberta en forma de dents de serra i una façana plana i regular que amaga aquestes dents. El primer cos té dotze naus, i el segon conté el forn i l'assecador. Hi ha també dues xemeneies i tres naus més amb la trituradora de terres, les terres i els forns de rodets.
La Demarcació de Girona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya defensa la preservació de la fàbrica Coromina. L'arquitecta Anna Albó va elaborar un informe que exposa diversos motius per preservar la instal·lació, després que l'Agrupació d'Arquitectes per a la Defensa i la Intervenció en el Patrimoni Històric visités la fàbrica el 2007 en el marc de l'Any Masó i s'assebentés del seu imminent tancament. Les raons per protegir-la que hi figuren són, entre altres, la seva arquitectura, el forn de flama invertida, l'interès urbà, històric i social per a la Bisbal i Catalunya, i la seva vinculació amb el modernisme i el noucentisme en l'àmbit de les comarques gironines.
Durant el seu apogeu, i degut a l'important nombre de treballadors, es va instal·lar una sirena per comunicar l'hora d'entrada i sortida de la feina, que sonava sis vegades al dia. Cinc minuts abans de les vuit del matí i de les dues del migdia es realitzaven dos tocs previs per avisar que els treballadors havien d'estar al vestuari, i a l'hora en punt es feia sonar un sol toc per indicar l'inici de la feina. Al final dels torns, a les dotze del migdia i a les sis de la tarda, es feia també un sol toc. La sirena també sonava per aiguats i bombardejos. El dia del tancament de la fàbrica, la sirena sonava de forma contínua. A hores d'ara la sirena toca des de la nau de Can Mir, a Cruïlles, per continuar mantenint una tradició ben arrelada a la ciutat.
El logotip de l'empresa, ens comentaven, representaria una espècie d'ocell, que podria ser una mallerenga cuallarga. Es creu que primer es podria haver triat el nom de la fàbrica, La Gabarra, i llavors connectar-la amb les Gavarres buscant un element representatiu del massís, que seria aquest ocell.



Imatges

Capçalera. Logotip de Coromina i Cia.
1. Façana de la fàbrica, al carrer de l'Aigüeta.
2. Treballadors de la fàbrica el 1931.
3. Esfondrament dels dos pisos de la fàbrica en l'actualitat.
4. Forn de flama invertida de can Coromina.
5. Interior de la nau principal, planta baixa.
6. Interior d'una nau auxiliar.
7. Interior de la nau principal, primer pis.
8. Plànol de la fàbrica que mostra la zona a conservar.
9. Mostra de productes de l'empresa en un catàleg.
10. Exterior de la fàbrica, amb signes d'ocupació.
11. Oficines.
12. Terra del primer pis de la nau principal, amb uns evidents forats.


Bibliografia

ROCAS GUTIÉRREZ, Xavier. Ceràmica i Arquitectura. Els Coromina, Rafael Masó i la gènesi de La Gabarra. Institut d'Estudis del Baix Empordà (2011)
Enric Pacreu Fuster
Antoni Ruiz Cabezas 

Autors